Onderwijskundigen publiceren TTOMM

Tijdens de bijeenkomst ter ere van het eenjarig bestaan van het Twentse OnderwijsModel, kort gezegd het TOM, presenteert een groep onderwijskundestudenten het TTOMM. Het TTOMM beschrijft het onderwijskundige ontwerpproces dat leidde tot de totstandkoming van het TOM in Twente.

Projectleidster Toos de Liefde (“U mag mij juffrouw noemen”) geeft een toelichting op het model: “Al snel na de bekendmaking van de plannen om het Twentse OnderwijsModel in te voeren sprak men van het TOM-model. We hebben daarnaar gezocht maar er bleek nog helemaal geen metamodel te zijn. We zijn dat toen gaan maken.”

Om onderscheid te maken tussen metamodellen over het TOM die elders ontwikkeld zijn en de modellen van de UT is gekozen om het model het Twentse TOM-Model (TTOMM) te noemen. De ontwikkeling ging niet zonder slag of stoot. Juffrouw Toos: “Doordat er, chronologisch, eerst sprake was van Techniek, Ontwerp en Maatschappij, daarna het Nieuwe OnderwijsModel en daarna het Twentse OnderwijsModel was het wel even moeilijk om alles uit elkaar te houden. Sterker nog: we hebben gehoord dat het ontwerptraject en onze bijbehorende technieken zo interessant zijn dat een groep Twentse studenten op dit moment bezig is met het modelleren ervan in het zogenaamde TTTOMMM.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *