Opleidingsdirecteuren reageerden vrijdag vertwijfeld over de eis van het college van bestuur om vijftien zogenaamde “European Credit Transfer Systems” in te richten voor reflectie-onderwijs. Het ontwerpen van 15 van dit soort systemen zou veel te duur zijn en veel bachelors hebben er helemaal geen plaats voor, zo claimen ze.
Vrijdag publiceerde het UT Nieuws dat er “15 ECTS reflectie-onderwijs in TOM-programma’s” zou moeten komen volgens het CvB. Zoewel bij opleidingsdirecteuren als bij de ontwerpers van het originele European Credit Transfer System bestaat grote scepsis.
Opleidingsdirecteur Karel Naakjes van Technische bedrijfskunde is vooral somber over het inpassen van de Transfer Systems in het huidige programma: “Toen we dat opstelden waren er al vrij veel onderwerpen die verplicht een plaats moesten krijgen in de bachelor. Vol is vol, zogezegd. Daarnaast mismatcht de eenheid fundamenteel met de manier waarop ons huidige curriculum is opgebouwd: de European Credit. Die bestaat weer uit 28 uur, en met 180 EC hebben we dus een driejarig curriculum precies vol. Niemand hier weet echter hoeveel tijd het kost om een European Credit Transfer System volledig te behandelen. Ik heb dus ook geen idee hoeveel EC’s we uit ons huidige programma moeten halen.”
Hij krijgt bijval van Erik Groot-Klein-Speelman, een van de ontwerpers van het originele European Credit Transfer System. Erik: “We zijn al sinds 1999 bezig met het invoeren van een Europees systeem voor het meenemen van behaalde credits tussen universiteiten. Het is natuurlijk waanzin om te denken dat iedere opleiding dat binnen een redelijke tijd 15 keer zou kunnen invoeren, en dat allemaal voor reflectie-onderwijs.
Het college van bestuur was dit weekend nog niet bereikbaar voor commentaar vanwege een uit de hand gelopen VriMiBo, maar een anonieme beleidsmedewerker wist wel te melden dat het CvB vrijdag nog bralde bij opleidingen die niet meewerken “een OWK’tje te willen doen”.